Hati dan Lirik

Bismillahirrahmanirrahim


*Now Playing - Garisan-Mu*


Memahami liriknya,
Cukup tepat mengena diriku,
Yang sering putus asa.


"Berkali-kali cuba kuhampiri, garisan penamat usaha, merentang didepan mata." - Izzat Mahadi


Kadang-kadang, tika merasa diri terbeban,
Hati sering berkata, 
"Aku penat untuk hadapi semua ini."
"Mengapa aku jua yang harus begini?"
"Mengapa aku tidak seperti mereka yang senang?"


Duhai hati,
Cukup sudah engkau merungut,
Cukup sudah engkau mengeluh.

Mengapa masih tidak bisa mengakui takdir-Nya?
Mengapa masih meragui apa yang ditetapkan Tuhan?
Mengapa?


"Pemisahnya cuma aku dan doa pada diri-Mu, antara putus asa, sia-sia atau mara membara." - Izzat Mahadi


Tuhan, 
Izinkan aku memiliki hati yang indah lagi cantik.
Izinkan aku memiliki jiwa yang bersih lagi putih.


Tuhan,
Bersihkan hati ini daripada titik-titik dosa dan noda.
Lindungi hati ini agar sentiasa melakukan kebaikan dan terhindar daripada kemaksiatan.


“Apabila hati dalam keadaan kecelaruan seseorang itu tidak mampu melaksanakan ibadat dan pekerjaan-pekerjaan lain dengan sempurna” -Imam al-Ghazali.


Hatiku terkesan dengan kata itu.
Kata itu, membuat aku terpana seketika.
Adakah hatiku bersih dalam melakukan ibadah kepada-Nya?


"Ya Rabbi Ya, luruskan hatiku." - Izzat Mahadi


"Aku lihat dosa-dosa itu mematikan hati,
Berterusan melakukannya mengakibatkan kehinaan,
Meninggalkan dosa pula menghidupkan hati,
Mengingkarinya membawa kebaikan kepada diri.
" - 
Imam Abdullah Bin al-Mubarak


Semoga Engkau mendengar bait-bait ini, kerna bait ini sebuah doa. Doa yang kupohon pada Tuhan ku yang Satu.


"Semua hanyalah untuk-Mu, Allah Tuhanku yang Satu." - Izzat Mahadi.



---
#Np Garisan-Mu in repeat. Sejak aku tergerak hati untuk mendengar lirik ini, hatiku terusik. Dan berbisik, mengatakan "Ianya tepat mengena diriku." Allah, Engkau yang menakdirkan segalanya. Jatuh bangkitku, aku tahu Engkau melihatnya. Aku juga tahu aku akan terus kuat berada di jalan yang penuh dugaan ini kerana aku, ada-Mu. Terima Kasih, Abi. Reccomendkan lagu ini :) 

2 comments:

  1. Thanks for this good entry :') Keep it up, I pray for you.

    ReplyDelete
  2. Kuatkan semangat Alinnnn! I'm here for youuuuuuuuuu :')

    ReplyDelete